Narrow your search
Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Maak het met kunstenaars : een kunstdoeboek voor iedereen
Authors: --- ---
ISBN: 9789063694272 906369427X Year: 2016 Publisher: Amsterdam BIS Publishers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Workshops van 23 kunstenaars om zelf aan de slag te gaan met kunst, met aandacht voor ontdekken en experimenteren met nieuwe vormen.


Book
Cultuur2 : basis voor cultuuronderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789023254867 9023254961 9789023254966 Year: 2016 Publisher: Assen Koninlijke Van Gorcum


Book
Cultuur InZicht : een handreiking voor leraren
Authors: ---
ISBN: 9789006955088 Year: 2010 Publisher: Amersfoort ThiemeMeulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cultuur InZicht is in de eerste plaats bedoeld om de competenties te verwerven die nodig zijn om cultuureducatie in het onderwijs op een inspirerende en deskundige manier te verzorgen. Daarnaast levert het boek bouwstenen om aanvullende competenties te verwerven die nodig zijn om op een school het vormingsgebied cultuureducatie te kunnen coördineren.


Book
Leren van kunst : ruimte voor & door creativiteit
Authors: ---
ISBN: 9789046906149 9789046967836 Year: 2019 Publisher: Bussum Uitgeverij Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Uitgave voor (toekomstige) leerkrachten en onderwijsprofessionals over creativiteit in relatie met kunst en onderwijs.S. MuldersInspirerende uitgave over creativiteit in relatie met kunst en onderwijs. Het is de praktische uitwerking van een Nederlands onderzoek ('Didactiek van de 21e eeuw' of afgekort 'D21') naar cultuureducatie, 21e-eeuwse vaardigheden en schoolvisie in het basisonderwijs. Opgebouwd uit drie delen: deel 1 is gericht op het 'Waarom', het belang van dit boek. Deel 2 : het 'Wat-deel?' is het meest theoretisch en geeft op (een aantal van) de vragen die in deel 1 ontstaan zijn, antwoord. Het laatste en grootste deel van de uitgave zoomt in op het 'Hoe' en is sterk praktijkgericht: hoe ontwerp je bijvoorbeeld leersituaties die ruimte bieden voor creativiteit? De tekst is goed te begrijpen en wordt veelvuldig ondersteund door quotes, afbeeldingen en praktijkvoorbeelden - telkens neergezet in grijstinten afgewisseld met oranje tinten. Deze rijke uitgave is zeer geschikt voor (toekomstige) leerkrachten en onderwijsprofessionals die buiten de lijntjes durven te kleuren en creativiteit hoog in het vaandel hebben staan.© NBD Biblion


Book
Stoere verhalen over kunst
Authors: ---
ISBN: 9789020672138 Year: 2022 Publisher: Alkmaar Kluitman

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Stoere verhalen over kunst is niet zomaar een boek over kunst. In dit boek word je uitgedaagd om te verwoorden wat je ziet. Niets is fout. Alles mag. In elk hoofdstuk staat een kunstenaar met een bekend kunstwerk centraal (waaronder werk van Picasso, Frida Kahlo en Duchamp), gevolgd door een verhaal dat is geïnspireerd op het besproken kunstwerk. Ook leuke wetenswaardigheden over de kunstenaar en het werk ontbreken niet. Aan het eind van ieder hoofdstuk staat een opdracht om zelf mee aan de slag te gaan. De kunstwerken zijn een mix van klassiek en modern, waaronder beelden, schilderijen, installaties, graffiti en toegepaste kunst. Als het boek uit is, zul je details in de kunstwerken hebben ontdekt die je in eerste instantie waarschijnlijk niet waren opgevallen. Zo leer je steeds beter kijken en wordt kunst nog leuker!


Book
Hardop kijken met voetnoten : een inleiding tot de kunstbeschouwing
Author:
ISBN: 9789024422203 9024422205 Year: 2018 Publisher: Amsterdam Boom Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hardop kijken met voetnoten' is de samenvoeging van twee succesvolle boeken over kunstbeschouwing van Ad de Visser: 'Hardop kijken' en 'Kunst met voetnoten'. Beide boeken zijn voor deze nieuwe editie volledig herzien, de illustraties zijn geactualiseerd en de twee delen zijn aan elkaar geschreven. Het resultaat is een rijk geïllustreerde, toegankelijke en brede inleiding in de kunstbeschouwing. In het eerste deel (het voormalige Hardop kijken) biedt Ad de Visser een heldere methode om de uiterlijke verschijningsvormen van kunstwerken systematisch te onderzoeken. Aan de hand van veel voorbeelden laat hij zien hoe we beeldaspecten van kunstwerken kunnen analyseren, benoemen en vooral onderling vergelijken op het gebied van onder meer materiaal, techniek, licht, kleur en plaatsing. In het tweede deel (voorheen Kunst met voetnoten) worden juist de inhoud en de betekenis van de kunstwerken aan de orde gesteld. Ad de Visser geeft in heldere bewoordingen een uiteenzetting van de iconografie en van de opsporing van verborgen inhouden en overdrachtelijke betekenissen, veelal afkomstig uit de klassieke mythologie, christelijke motieven, historie en literatuur. De twee delen vullen elkaar goed aan en verschijnen nu voor het eerst samen in één boek.


Book
Mogen we nog verwonderd zijn? : een pleidooi voor meer kunsteducatie in het onderwijs
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789463933940 Year: 2021 Publisher: Gent Owl Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kunstonderwijs is sinds jaar en dag het lelijke eendje op school. Leerkrachten die er (tegen de stroom in) voor blijven vechten, worden veelal overstemd door holle slogans over de achteruitgang van ons onderwijs ? lees: het economische rendement ervan. Voor leerlingen die niet artistiek aangelegd zijn, klinkt het, is kunsteducatie nutteloos tijdverlies. Nochtans onderschrijven experts het belang ervan voor de persoonlijkheidsontwikkeling van kinderen en jongeren. In 'Mogen we nog verwonderd zijn?' breken verschillende ervaringsdeskundigen en artiesten een lans voor het kunstonderwijs. De meerwaarde én de noodzakelijkheid ervan wordt geduid vanuit antropologische, psychologische, pedagogische, neurobiologische en filosofische hoek. Daarnaast bevat het boek ontroerende persoonlijke getuigenissen en een visie over hoe kunsteducatie op de lagere en middelbare school er zou kunnen uitzien. Een inspirerend pleidooi voor verwondering en een aanrader voor iedereen die begaan is met humaniserend onderwijs. Het boek bevat bijdragen van Dirk De Wachter, Hans Schmidt, Kris Rutten en Ronald Soetaert, Rik Pinxten, Roger Standaert, Filip Verneert, Juliette Taquet, Brigitte Dekeyzer, Judith Wambacq en Bart Devaere, en interviews met Nic Balthazar, Michaël Borremans, Alain Platel, Arne Sierens en Willem Vermandere. https://borgerhoff-lamberigts.be/boeken/mogen-we-nog-verwonderd-zijn


Book
Kunst- en erfgoededucatie : theorie en praktijk
Authors: ---
ISBN: 9789033489389 Year: 2013 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mooss (Vlaamse vzw voor kunst- en erfgoededucatie) is ervan overtuigd dat het belangrijk is om inzicht te hebben in de processen die zich voordoen wanneer kinderen, jongeren en hun begeleiders werken rond kunst en erfgoed. Als je niet weet wat er echt speelt, dan zal je als begeleider van deze processen enkel kunnen terugvallen op praktijkervaring. Als je niet op de hoogte bent van de wezenlijke componenten en onderliggende methodiek, dan kan je wel systemen gebruiken die hun deugdelijkheid hebben bewezen, maar je kan ze niet vernieuwen en moeilijk aan complexe situaties aanpassen. Als je enkel weet wat werkt, maar niet begrijpt waarom, dan ben je veroordeeld tot herhaling. In het steeds complexer wordende landschap van jeugd en kunst is dat geen goede uitgangspositie. Daarom heeft Mooss altijd veel energie gestoken in de theoretische en methodische onderbouw van haar werking.Ook de eisen die Mooss zichzelf stelt op het vlak van inclusie vragen om een aangepaste methodiek. Als je probeert om niemand uit te sluiten, op basis van welke kenmerken ook, dan heb je een methodiek nodig die je in staat stelt om iedereen te begeleiden. Als je de methodiek beheerst om te kunnen differentiëren, dan kan je veel verschillende zinvolle kunstervaringen tegelijk mogelijk maken. De kunst- en erfgoedbemiddelaar is een druk bezet vrouw/man, met weinig tijd om zich in de uitgebreide literatuur over theorie, methodiek en best cases te verdiepen. Dit nieuwe methodiekboek moet hier in alle sectoren waarin wordt bemiddeld tussen publiek en kunst of erfgoed een helpende hand reiken


Book
XS : over kinderen, cultuur en communicatie
Authors: --- ---
ISBN: 9789080912052 Year: 2007 Publisher: Brussel CultuurNet Vlaanderen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een aantal partners in de cultuur-, jeugd- en onderwijssector verzamelden knowhow over het opzetten en promoten van culturele activiteiten voor kinderen tussen 0 en 12 jaar. Aangevuld met literatuurstudie leverden ze een nieuw praktijkgericht inspiratieboek 'XS. Over kinderen, cultuur en communicatie'. Boordevol tips, frisse ideeën en good practices. Gebaseerd op onderzoek met/over kinderen en de collectieve kennis van het brede veld.

Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by